Wat is funkmuziek? Waar is funkmuziek nu? Hoe ziet de toekomst van funkmuziek eruit? Antwoorden op deze vragen probeert Paul A. Altamirano te geven in zijn ruim één uur en veertig minuten durende documentaire ‘FUNK MUSIC’. De documentaire bestaat uit een serie met handheld videocamera opgenomen interviews met bandleden van onder meer Cameo, Lakeside, Slave, The Time, P-Funk All Stars, Prince’s New Power Generation, Ozone, Rick James & The Stone City Band, Slapbak en Julian’s Ride die allen filosoferen over funk. Verwacht geen hoge beeldkwaliteit, de preken van deze funkmuzikanten en sommige journalisten zijn alleszins de moeite waard. En natuurlijk is de conclusie: “Funk music will always be alive!”


Als onderdeel van de club tour van de Hollandse funkbelofte ‘Pure!Soul!Power!‘ speelt de groep zaterdag 7 december in het Patronaat in Haarlem en zal bij die gelegenheid worden versterkt met rapper Ten (ex-Gotcha!) en saxofonist Remko Smid (Seven Eleven, Jack Dynamite Construction).

Pure!Soul!Power! werd eind 2012 opgericht door zanger/componist/producer Alex Siegers (voorheen Nancy Works On Payday). De 17-koppige formatie brengt eigen werk met duidelijke invloeden van hun grote voorbeelden: ‘George Clinton, James Brown, Sly Stone en Gotcha!’.

Naast Alex Siegers is zangeres Maike Dubelaar een opvallende verschijning op het podium. De rappers van Pure!Soul!Power! zijn afkomstig van het Kyteman Hiphop Orkest. Andere bandleden speelden eerder met Doe Maar, Bløf en Queax Queax Joans. Kortom: een illuster gezelschap dat aantoont dat FUNK leeft in Nederland.

In januari 2014 staan optredens op het programma in de Groene Engel (Oss), De Gigant (Apeldoorn), 013 (Tilburg) en Manifesto (Hoorn).

PureSoulPower @ Paradiso

Op YouTube staat al een fragment van het optreden van Pure!Soul!Power! d.d. 7 december 2013 in het Patronaat:


Een concert van de legendarische funkformatie The Ohio Players dat op 12 maart 1977 plaatsvond in het Circle Star Theatre (San Carlos, CA), is uitgebracht op cd en vinyl. De band speelt in haar sterkste bezetting: Leroy ‘Sugarfoot’  Bonner (gitaar, zang), Billy Beck (toetsen, zang), Marshall ’Rock’ Jones (bas), Robert ’Rumba’ Jones (percussie), Ralph ‘Pee Wee’ Middlebrooks (trombone en trompet, Mervin Pierce (trombone, trompet en flugelhorn), Clarence ‘Satch’ Satchell (sax, dwarsfluit, percussie en zang en James ‘Diamond’ Williams (drums).

The Ohio Players zijn eind jaren vijftig ontstaan als begeleidingsband van verschillende R&B zangers en zangeressen. Ze noemden zichzelf toen ‘The Ohio Untouchables’. Eind jaren zestig kende The Ohio Players een grotendeels andere bezetting en raakten zij geïnspireerd door Sly & the Family Stone. Dat bleef niet onopgemerkt. In 1972 tekende de groep – met ‘Sugarfoot’ als frontman – een platencontract bij Westbound Records, dat toen ook al George Clinton’s Parliament-Funkadelic onder contract had.  

Tijdens het live-concert uit 1977, dat nu op cd en vinyl is uitgekomen, zijn The Ohio Players in een uitstekende vorm. De plaat opent met ‘Love Rollercoaster’en sluit af met een half uur durende versie van ‘Fire’, de grootste hit van de groep.

Ohio-Players-Live-1977


De release van ‘Satisfaction‘ (niet eerder uitgebrachte opnamen uit 1984) eerder dit jaar heeft de Amerikaanse jaren tachtig funk band Aurra kennelijk geïnspireerd tot een comeback, want op haar nieuwe website kondigt de groep aan dat zij begin 2014 met een nieuw album komt: ‘Back 2 U’. De gelijknamige single kwam afgelopen maand uit.

De groep rond producer/bassist Steve Washington en zanger Curt Jones ontstond in 1979 als een zijtak van de succesvolle funk band Slave. In 1986 gingen Aurra leden Curt Jones en zangeres Starleana Young na onenigheid met Washington verder als duo onder de naam Déjà en behaalden een jaar later met ‘You and Me Tonight’ hun grootste hit. Zo te zien is alles nu weer bijgelegd.


Nederlandse muziekbladen besteden de laatste jaren weinig aandacht aan FUNK terwijl funkconcerten in Nederland goed worden bezocht, denk aan Prince en deze zomer George Clinton & Parliament/Funkadelic in Paradiso. Er zijn genoeg liefhebbers. Zo werd een gerucht dat Bootsy Collins ter afsluiting van MTV-awards met Afrojack en Snoop Dogg zou optreden in de Melkweg met enthousiasme begroet en in een mum van tijd verspreid.

Hoe komt dat toch dat funk, en met name funk van Nederlandse bodem, wordt genegeerd? Op de vraag van de distributeur waarom in het toonaangevende muziektijdschrift OOR geen enkele letter is gewijd aan het 25-jarig bestaan van Neerlands langst bestaande funkband Seven Eleven antwoordde de redactie van OOR vorig jaar: “Wij zijn niet zo van de funk”. Andere bladen zeiden iets dergelijks of reageerden helemaal niet. Dat is tekenend voor de situatie in Nederland.

In ons omringende landen zijn er websites en tijdschriften die uitsluitend gaan over funkmuziek. Hier laat de vaderlandse muziekpers het helaas afweten, mogelijk doordat échte kenners van het genre zoals Paul Manak (OOR) en Geert van Itallie (tegenwoordig directeur Melkweg) zijn gestopt met hun journalistieke activiteiten, en er van funkprofessor Sjeng Stokkink slechts mondjesmaat recensies worden gepubliceerd in het tweemaandelijks verschijnende Jazzism, waar releases van grote platenmaatschappijen voorrang krijgen boven een release, hoe goed ook, die in eigen beheer is uitgebracht.   

Nu is er FUNKBLOG.NL, een initiatief van Funk to the Max Records, Seven Eleven en webdesigner Soulgood. FUNKBLOG.NL informeert lezers wat er op het gebied van FUNK gaande is, vooral in Nederland, en biedt liefhebbers van het genre een platform om hierop en op elkaar te kunnen reageren. Op FUNKBLOG.NL lees je bijvoorbeeld hoe geestverwanten ooit in aanraking zijn gekomen met FUNK, over het beste funkconcert dat ze ooit op Nederlandse bodem hebben gezien, of over een bijzondere ontmoeting met een beroemd funkartiest.   

Keep the funk alive!

Marcel Visser, Marcel Kaatee & Bart Verhoeven

Redactie Funkblog.nl
www.funkblog.nl

 


Theater Heerlen funkt vanavond met concerten van Larry Graham en Candy Dulfer maar in het Metropolitan Park in Jacksonville Florida (USA) wordt ook gefunkt. En niet zo’n beetje ook. Tijdens de 7e editie van het jaarlijkse Kinfolks Soulfood Festival treden vandaag op: Bootsy Collins, Cameo, Morris Day & The Time, Lakeside, Midnight Star en Confunkshun. Het is dan ook de zogeheten ‘Seafood Edition’ van het festival. Wat zal dat goed smaken!
Soulfood Fest Jacksonville FL (seafood edition)


Als afsluiting van ‘Heerlen Jazzt’ presenteert Parkstad Limburg Theaters vanavond onder de naam ‘jazzOUT!’ een nieuw festival in de zalen van Theater Heerlen met jazz-, soul- en funkmuziek. Op deze eerste editie van ‘jazzOUT!’ treden onder andere op: Larry Graham & Graham Central Station en Candy Dulfer. De avond begint om 19.00u. Kaarten zijn op dit moment nog verkrijgbaar en kosten € 29.


Op de Wiki-pagina van Oliver Cheatham, bekend van de hit ‘Get Down Saturday Night’ uit 1983, wordt vermeld dat de zanger op 29 november 2013, gisteren dus, op 65-jarige leeftijd is overleden. Op internetforums wordt een hartaanval genoemd als doodsoorzaak.

‘Get Down Saturday Night’ zorgde 20 jaar later opnieuw voor succes, maar dan als karakteristieke sample in de nummer 1 hit van Room 5: ‘Make Luv’. ‘Get Down Saturday Night’ is ook de muzikale fundering van Michael Grey’s in ‘The Weekend’ uit 2004. De grootste hit van Cheatham kom je eveneens tegen in de populaire game ‘Grand Theft Auto: Vice City’.

Andere singles van Cheatham waren: ‘S.O.S’, ‘Celebrate Our Love’, twee duetten met Jocelyn Brown: ‘Turn out the Lights’ en ‘Mindbuster’, maar ook ‘Mama Said’, ‘Put a Little Love in Your Heart’, ‘Things to Make U Happy’, en ‘Wish on a Star.’


Texaan ‘AntwaFunk’ LaCraig Webb is met Dr. Funkenstein een crowdfunding actie begonnen waarmee ze in totaal 1 miljoen dollar willen ophalen zodat de masterbanden van vier Funkadelic albums weer in onbelemmerd bezit komen van George Clinton. Het gaat om de platen die destijds door Warner Brothers zijn uitgebracht, te weten: ‘Hardcore Jollies’, ‘One Nation Under a Groove’, ‘Uncle Jam Wants You’ en ‘The Electric Spanking of War Babies’. In 2005 wees de rechtbank de copyrights van deze vier albums toe aan Clinton na een slepend conflict met Clinton’s voormalig manager Nene Montes.

Hardcore Jollies

One Nation Under A Groove

Uncle Jam Wants You

The Electric Spanking Of War Babies

De langdurige juridische strijd met platenbaas en muziekuitgever Armen Boladian om de rechten van de eerste drie, door Westbound uitgebrachte Funkadelic-albums, te weten ‘Funkadelic’, ‘Free Your Mind’ en ‘Maggot Brain’, heeft Clinton uiteindelijk verloren.

Reden dat Clinton geen beschikkingsrecht meer heeft over de vier ‘Warner-albums’ is omdat zijn voormalige advocaten beslag hebben gelegd op de copyrights vanwege onbetaalde rekeningen van in totaal ruim $ 1.7 miljoen. Dit vanwege de vele gevoerde rechtszaken. Van deze schuld had Clinton nog maar $ 340.000 betaald aan het advocatenkantoor.

The P-Funk Alliance Shock & Awe campaign’ die deze maand is gestart duurt een jaar en bestaat uit verschillende fasen. De initiatiefnemers hopen dat minimaal 50.000 P-Funk fans bereid zijn hieraan deel te nemen door een aandeel te kopen van wat zij noemen ‘the NUCLEAR FUNK BOMB PERK’: dat zijn 6 albums op één cd, waarbij gebruik wordt gemaakt van speciale technologie.

The Nuclear (Funk Bomb)

In de incassoprocedure die advocatenkantoor Hendricks & Lewis voerde tegen Clinton beriepen de raadslieden van Clinton zich op een wetsartikel uit de koude oorlog ter bescherming van onvrijwillige overdracht van auteursrechten. De rechtbank legde dat argument naast zich neer (“Mr. Clinton is not entitled to the protections of § 201(e), because he is either an assignee of the original author or he has previously transferred the copyrights voluntarily”), en verplichtte Clinton de copyrights van de vier Funkadelic-albums over te dragen aan zijn voormalige advocaten.

De initiatiefnemers van de SHOCK & AWE CAMPAIGN FUNDRAISER hopen met de opbrengst van deze actie de advocatenrekeningen van Clinton te kunnen betalen en zo de copyrights van de Funkadelic albums weer onder controle te brengen van Dr. Funkenstein himself.


ParadisoHet optreden van Bootsy Collins in Paradiso op 21 februari 2014, waarvan Funkblog.nl enkele dagen geleden melding maakte, wordt nu ook op de website van Paradiso aangekondigd. De kaartverkoop begint zaterdag 30 november a.s.. Voor kaarten kun je onder meer terecht bij Backbeat Records in Amsterdam.

Inmiddels zijn de volgende Europese concerten van Bootsy bevestigd:
Do 20-02-2014 Le Trianon, Parijs (Frankrijk)
Vr 21-02-2014 Paradiso, Amsterdam (NL)
Za 22-02-2014 Kaufleuten, Zürich (Zwitserland)
Zo 23-02-2014 Ancienne Belgique, Brussel (België)


Bootsy & the Funk Unity Band‘Bandsintown Artist Platform’ en ‘Songkick’ melden op hun website dat Bootsy Collins & The Funk Unity Band vrijdag 21 februari 2014 gaan optreden in Paradiso. Een dag eerder staat het funkgezelschap in Le Trianon in Parijs, en op 22 februari spelen Bootsy Collins and The Funk Unity Band in Kaufleuten in Zürich. De genoemde concerten zijn onderdeel van Bootsy’s nieuwe Europese tour. 


Op 24 oktober jl. overleed fotomodel Barbara Cheeseborough op 67-jarige leeftijd aan de gevolgen van darmkanker. Zij werd geboren in Philadelphia als Barbara Bowden, trouwde met modefotograaf William Edward Cheeseborough en reisde met hem naar modesteden als New York, Parijs en Milaan om er te werken voor grote modehuizen.

In 1970 sierde haar portret de cover van de eerste uitgave van Essence, een tijdschrift voor Afro-Amerikaanse vrouwen. Daarna prijkten foto’s van Cheeseborough op covers van Vogue, Cosmopolitan en andere vrouwenbladen maar ook op de eerste drie albumhoezen van Funkadelic. De bekendste cover is die van Maggot Brain waarop Barbara schreeuwend is afgebeeld terwijl haar lichaam begraven is in een berg van aarde en vuil.

Funkadelic - FunkadelicFunkadelic - Free your mindMaggot Brain


Donderdag 21 november a.s. worden voor de zevende keer de Edison Jazz/World prijzen uitgereikt in Muziekgebouw Eindhoven. Het gala eert ‘s werelds beste artiesten in jazz en wereldmuziek. Marcus Miller, van oorsprong funkbassist, krijgt dan de Edison Jazz Oeuvreprijs 2013 uitgereikt. De 54-jarige Miller komt de prijs hoogstpersoonlijk in ontvangst nemen en zal aansluitend optreden met het Metropole Orkest.

Daarna geeft funklegende en powerwoman Sheila E. in de nacht van 21 op 22 november om 01.00 uur een speciale funkshow in de Effenaar in Eindhoven. Candy Dulfer, Shirma Rouse en Sherry Dyanne zijn enkele van de funky friends die aan deze unieke aferparty van de Edison Jazzworld zullen bijdragen.

ICON - Sheila ESheila E. is nog steeds een van ‘s werelds beste vrouwelijke drummers en percussionisten, Ze toert momenteel door Europa om haar nieuwe album ICON te promoten. Hierop staat onder meer het nummer ‘Leader of the Band’ dat ze samen schreef met Prince. De titel slaat op de muzikale loopbaan van Sheila E. Ze speelde met talloze grote artiesten, waaronder haar vader Pete Escovedo, Alphonso Johnson, Phil Collins, Beyoncé, Ringo Starr, George Duke, Lionel Richie, Marvin Gaye, Herbie Hancock en Diana Ross. Daarnaast was ze van grote invloed op de muziek van Prince.

Zelf zegt Sheila E. over ICON: “Dit album is echt voor mijn fans. Alles waarvoor ik jarenlang heb gewerkt, alle ervaringen, lessen, vriendschappen, plezier, mijn leven … dit vat het allemaal samen.”

ICON geeft een muzikaal overzicht van Sheila E. Naast ‘Leader of The Band’ hebben ‘Lovely Day’ en ‘I’ll Give You That’ de funky sound van haar jaren met Prince. ‘Nasty Thang’ en ‘Old Skool’ brengen vooral de groove van Sheila E.. Haar emotionele kant komt naar voren in ‘Rockstar’, ‘Who I Am Now’ en ‘Girl Like Me’. Divers als ze is, blijft ze toch herkenbaar als Sheila E.


Het leek er even op dat funklegende Bootsy Collins afgelopen zondag met Snoop Dogg en Afrojack zou optreden in de Melkweg in het kader van MTV-EMA 2013. Opwinding alom bij de liefhebbers van het genre. De Melkweg bracht het bericht zelf naar buiten en een popjournalist twitterden het vrolijk door naar zijn volgers.

Afrajack en Bootsy Bootsy Collins in Melkweg
 Tweet Job de Wit

Aanleiding voor het gerucht was wellicht de aanwezigheid van Snoop Dogg, die zich momenteel ‘Snoopzilla’ noemt en als zodanig met DJ / producer Dâm-Funk een heus funk-album heeft opgenomen dat volgende maand uitkomt: ‘7 Days of Funk’.

De naam Snoopzilla is een verwijzing naar Bootsy Collins die zichzelf ook wel Bootzilla noemt. Of in Snoop’s eigen woorden: “When I’m recording as Snoopzilla, I’m basically an offspring of Bootsy [Collins]. We’re keeping that spirit alive with that tone, that delivery, that R&B/funk singing, like Rick James and Steve Arrington.”

Maar Bootsy kwam zondag niet naar de Melkweg, al had ie dat best gewild vanwege zijn ‘nephew’ Snoop. “MTV Bizzness affairs was slow setting things up so I won’t be making it”, legt Bootsy uit op Facebook. Vandaag speelde de sterbassist met gitarist Slash in Los Angeles in verband met Bandfuse, een ambitieus muziekvideo game project.

Wie weet komt Bootsy in 2014 wél naar de Melkweg…


Samen met zijn tweelingbroer Edwin werkt Arno Konings al enige tijd aan een biografie over Sly & The Family Stone. De broers staan in de internationale funkwereld bekend als ‘The Twins’ en zijn ook co-producent van de documentaire ‘Coming Back For More’ over een zoektocht naar de roemruchte maar jarenlang onvindbare funkartiest Sly Stone. Deze documentaire van regisseur Willem Alkema is in februari 2010 in Nederland uitgezonden door de NPS.

Arno Konings is net terug uit de Verenigde Staten waar hij de onlangs met Marcel Visser uitgebrachte discografieën van ‘Sly and The Family Stone’ en ‘George Clinton and P-Funk’ onder de aandacht heeft gebracht. Op 8 november jl. was Arno in Berkeley te gast bij Rickey Vincent’s KPFA radioshow ‘History of Funk’. Het 2 uur durende radioprogramma van funkprofessor Vincent stond ditmaal geheel in het teken van Sly & The Family Stone en George Clinton & P-Funk.

Arno Konings te gast bij Rickey Vincent op KPFA

V.l.n.r. Rickey Vincent, Alec Palao, Jeff Kaliss, Jessica Damián en Arno Konings

Eerder dit jaar verscheen een nieuwe single van Funkadelic met Sly Stone getiteld: The Naz. Het nummer is geproduceerd door Rob Manzoli, het creatieve brein achter de hits van Right Said Fred in de jaren negentig. ‘The Naz’ is tot nog toe alleen als download verkrijgbaar.


Het IGIVEAFUNK-project van sterbassist Bootsy Collins, bracht afgelopen week originele Rubber Band leden van weleer weer bij elkaar zoals Frankie ‘Kash’ Waddy, Joel ‘Razorsharp’ Johnson, Gary ‘Mudbone’ Cooper en natuurlijk Bootsy himself. Op 24, 25, 26 en 27 oktober werd opgetreden in de zuidelijke steden Baton Rouge, New Orleans (Louisiana), Birmingham (Alabama) en Wilmington (North Carolina). Aan de berichten en foto’s op internet te zien smaakt die reünie naar meer.     

IGIVEAFUNK in Wilmington 27 okt 2013

 

 

 

 

Rubber Band hooks up in New Orleans


Op 23 en 24 november a.s. staan Arno Konings en Marcel Visser op de Mega Platen & CD Beurs in Utrecht waar ze twee bijzondere Funk gerelateerde boeken zullen presenteren en verkopen. De rijk geïllustreerde funkboeken bevatten en omschrijven de complete discografie van Sly and the Family Stone en George Clinton and P-Funk. Het initiatief is uniek omdat niet eerder een soortgelijk boek waar ook ter wereld is verschenen. 

The Funk BooksHet boek met de discografie van Sly & the Family Stone is voorzien van een hardcover en toont over 162 pagina’s het verhaal van de muzikale carrière van zowel Sly als zijn bandleden. Bovendien bevat het boek een unieke vinyl single van The Stewart Four, een opname uit 1952.

Het George Clinton boek bestaat uit 192 full colour pagina’s waarin de discografie van George en zijn bandleden wordt weergegeven. Deze zeer uitgebreide discografie beslaat de periode 1959 t/m 2013 en bevat alle releases van George Clinton, Bootsy Collins, Parliament, Funkadelic, Fred Wesley, Maceo Parker, Eddie Hazel, Brides of Funkenstein, Parlet en ga zo maar door. Een must have voor iedere liefhebber van deze muziekstijl.

 

 


Op 17 juli 2013 zetten Seven Eleven en George Clinton in Parijs het oude muziektheater Le Trianon op z’n kop. Zelfs toen een deel van de geluidinstallatie het begaf tijdens de Parliament/Funkadelic show, werd er stevig doorgefunkt. Funkateers zijn namelijk niet van hun stuk te brengen. Zeker oude rotten als Clinton niet. De bas- en gitaarversterkers op het podium werden gewoon nóg harder gezet, en beide drummers sloegen de snaredrum nog net niet aan gort.   

Seven Eleven at Le Trianon Paris © 2013 Nico Brons
foto © Nico Brons

Uncut Funk Festival '99- New Morning ParisHet was de zesde keer dat Seven Eleven een concert gaf in Parijs. De in 1987 in Amsterdam opgerichte funkband speelde er voor eerst in 1999. Dat optreden vond plaats in hte kader van het Uncut Funk Festival dat – verspreid over drie dagen – werd gehouden in de beroemde jazzclub New Morning. Seven Eleven was overigens niet de enige Nederlandse act op dat festival. Ook rapper Ten (ex-Gotcha!) was van de partij. Die trad de eerste dag op.

Voorafgaand aan het concert van Seven Eleven op dag twee speelde een Franse band genaamd ‘Sonkatir’z’ die eveneens funk combineerde met rap. Anders dan de funk en rap-mix van Seven Eleven, en Franstalig. Met een loom groovende track getiteld ‘Black Jack’ aan het slot van hun optreden kreeg Sonkatir’z het Parijse publiek volop in beweging. Voor Seven Eleven was het daarna een koud kunstje om de tweede festivaldag in een ware party te laten eindigen. Het zou niet bij dat ene optreden in Parijs blijven.

In 2003 verscheen het album ‘Hot ‘n’ funky’, uitgebracht door JJ Tracks/Challenge Records en tot nog toe het bekendste en meest succesvolle plaat van Seven Eleven, met gastbijdragen van Brainpower en Fred Wesley en verkopen tot ver over de landsgrenzen. Om dat album te promoten speelde Seven Eleven in 2004 maar liefst driemaal in en nabij Parijs; in februari opnieuw in New Morning, in juni op het grote buitenpodium van Disney Village en op 11 september op het in Frankrijk zeer bekende festival: Fête de l’Humanité. Dat optreden werd in 2006 op cd uitgebracht als ‘Live in Paris’.

Seven Eleven - Live in Paris (SE711-11)

In 2005 trad Seven Eleven op in La Maroquinerie met in het voorprogramma een talentvolle Franse groep genaamd ‘Dood’.