Heaven deed wél aan Funk

Nadat wij aangenaam werden verrast door een prima interview met Bootsy Collins in (nota bene) Heaven en hierover publiceerden, stuurde interviewer Peter Schong ons het volgende bericht:  

‘Hartelijk dank voor de eervolle vermelding! Overigens is de aandacht die Popmagazine Heaven aan funk, soul, jazz en zwarte muziek in algemene zin besteedt, niet nieuw. Een deel van de interviews die in het blog worden genoemd verschenen eerder in Heaven. Klik voor de grap op mijn site op de tag Heaven en je krijgt achtergrondverhalen over Gil Scott-Heron, Bill Withers, Sly Stone, Betty Davis, Booker T & The MG’s. http://petesboogie.blogspot.nl/search/label/Heaven’’

Het portret dat Peter in 2007 voor Heaven maakte van de ‘flamboyante funkdiva’ Betty Davis mag er inderdaad wezen. Dat geldt ook voor zijn verhaal uit 2006 over ‘kluizenaar van de funk’ Sly Stone.

Popmagazine Heaven deed dus wel al aan Funk, dankzij Peter Schong.

Boogie Down header

Eén gedachte over “Heaven deed wél aan Funk

  1. Betty Davis is sinds enige tijd weer helemaal terug in de schijnwerpers en dat is mede door Joost Burger uit Amsterdam. Ik ken Joost uit de periode eind jaren 80 toen ik hem introduceerde in de wereld van de P-Funk. Ik liet Joost diverse P-Funk gerelateerde songs beluisteren waaronder het nummer F.U.N.K., van het album “Nasty Gal” waarin Betty Davis een ode doet aan onder meer de funk legendes Sly Stone en Funkadelic. Joost raakt hiervan zo onder de indruk dat hij in de jaren daarna alles in het werk stelde om Betty Davis weer terug in de schijnwerpers te krijgen, iets wat hem ook daadwerkelijk is gelukt. Inmiddels is Joost uitgegroeid tot een soort van vertrouwenspersoon van Betty Davis die er zelfs voor heeft gezorgd dat ze haar achterstallige royalties alsnog krijgt uitbetaald. Een ander verhaal is dat ik eind jaren 80 als European Repertoire Manager werkzaam was voor het Disky platenlabel. Een van mijn vele contacten was die met Simon Lait. Simon had een klein label in de UK en ik maakte dikwijls gebruik van zijn catalogus. Op een dag vroeg ik hem of hij funk gerelateerde items in zijn catalogus had. Hij antwoordde dat hij een project had gedaan met een Amerikaanse zangeres waarvan de opnamen nooit zijn uitgebracht en dat als het aan hem lag die ook nooit het daglicht zouden zien. Toen ik hem vroeg wie dit dan was en waarom hij hier niets mee wilde doen kreeg ik als antwoord dat de “bitch” zich zo heeft misdragen en dat de productie hem alleen maar geld en ergernis had gekost en dat dit de reden was. Met die “bitch” doelde Simon op Betty Davis. Ik viel van verbazing uit mijn stoel; niet uitgebrachte opnamen! Voor Disky waren de opnamen niet commercieel genoeg maar voor een kennis die in Duitsland een eigen label was begonnen onder de naam “Back Black Music” waren deze opnamen een geschenk uit de hemel. Een deal volgde en het album werd uitgebracht met als titel “Crashin’ from passion” met o.a. Herbie Hancock, Martha Reeves, Pointer Sisters en Alphonse Mouzon. Soms denk ik nog weleens wat er met de opnamen zou zijn gebeurd als ik Simon de vraag niet had gesteld.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *